Dnia 3 kwietnia 2019 roku odbył się XVI Regionalny Dzień Treningowy Programu Aktywności Motorycznej Olimpiad Specjalnych Konin 2019, w Hali Sportowej MOSIR w Koninie, ul. Popiełuszki 2a. Zawodnicy w przyjaznej atmosferze, bez elementu rywalizacji, zaprezentowali swoje umiejętności ruchowe uzyskane w wyniku systematycznych treningów.
Warsztat Terapii Zajęciowej działa na wielu płaszczyznach, poza poszerzaniem umiejętności uczestników w pracowni, terapia obejmuje zajęcia fizjoterapeutyczne, muzykoterapię, trening ekonomiczny, trening higieniczny, zajęcia z psychologiem oraz wizyty urzędu pracy. Kompleksowe działania terapeutyczne pozwalają na wykształcenie większej ilości cech pożądanych społecznie oraz urozmaicenie zajęć i rozwijanie się na różnych obszarach.
REHABILITACJA RUCHOWA (FIZJOTERAPIA)
Zadaniem rehabilitacji ruchowej jest usprawnianie osób z dysfunkcją narządu ruchu. Głównym celem rehabilitacji jest przywracanie, utrzymywanie i rozwijanie sprawności fizycznej, niezbędnej do codziennego funkcjonowania w obszarze samodzielności, samoobsługi i lokomocji.
MUZYKOTERAPIA
Muzykoterapia jest jednym z elementów arteterapii. Podczas zajęć z muzykoterapeutą podstawowym środkiem terapii jest – muzyka. Celem muzykoterapii jest redukcja stresu, negatywnych emocji ale również przełamywanie barier w kontaktach z drugim człowiekiem. Zajęcia z muzykoterapeutą poszerzają wiedzę uczestników na temat życia sławnych kompozytorów i piosenkarzy ale również pozwalają na zdobywanie umiejętności tj. granie na instrumentach, taniec, śpiew, a także usprawnianie narządów mowy i słuchu. Ćwiczenia wykorzystywane podczas muzykoterapii stymulują rozwój słownika czynnego oraz pamięci.
TRENING EKONOMICZNY
Celem treningów ekonomicznych jest wykształcenie umiejętności tj. znajomość wartości pieniądza, towarów i usług oraz planowania wydatków, a także sposobu robienia zakupów i kulturalnego komunikowania się ze sprzedawcą. Podczas treningu ekonomicznego uczestnicy uczą się dokonywania przemyślanych zakupów w sklepach, restauracjach ale również kupowania biletów w obiektach tj. kino.
TRENING HIGIENICZNY
Cykliczne zajęcia treningu higienicznego pozwalają uczestnikom na przyswojenie podstawowej wiedzy na temat prawidłowego wykonywania czynności higienicznych tj. mycie zębów, czyszczenie i piłowanie paznokci oraz mycie się. Opanowane zdolności dają możliwość udoskonalenia własnego wyglądu a także poprawę autoprezentacji.
ZAJĘCIA Z PSYCHOLOGIEM
W warsztacie zapewniamy pomoc psychologa w formie indywidualnych spotkań, jak i zajęć grupowych o charakterze psychoedukacyjnym. Spotkania indywidualne z psychologiem rozwijają funkcje poznawcze, kompetencje emocjonalne oraz społeczne. Psycholog udziela pomocy w sytuacjach trudnych, gdy pojawiają się problemy interpersonalne u uczestników.
WIZYTY W URZĘDZIE PRACY
Wyjście do Powiatowego Urzędu Pracy pozwala na poznanie zasad funkcjonowania w placówkach użyteczności publicznej, rozwijanie umiejętności pokonywania trudności w kontaktach interpersonalnych oraz doskonalenie wyrabiania adekwatnego zachowania do sytuacji społecznej. Wizyty w Powiatowym Urzędzie pracy przyczyniają się również do doskonalenia autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Kierownik WTZ – Damian Sochacki
Księgowy WTZ - Sylwia Kasiorek
Kadra specjalistyczna:
- Sławomir Szcześniak - instruktor terapii
- Ewa Marchewka - instruktor terapii
- Agnieszka Kowalska -instruktor terapii
- Magdalena Jaśkiewicz - instruktor terapii
- Patrycja Chwiłowicz - instruktor terapii
- Dorota Szymańska - instruktor terapii
- Żaneta Adamus - psycholog
- Marzena Rumińska - instruktor terapii
- Mirosława Prasnowska - fizjoterapeuta
- Wioleta Świder - instruktor terapii
- Waldemar Chmielarz - instruktor terapii
Pozostali pracownicy administracyjno-obsługowi:
- Romuald Zawistowski - kierowca
- Andrzej Dziegiński - kierowca
- Barbara Hanefeld - pracownik gospodarczy
Warsztat Terapii Zajęciowej mieści się w budynku dwukondygnacyjnym po zlikwidowaniu żłobka nr 1 w Kole, który dzieli wraz z Ośrodkiem Rehabilitacyjno - Edukacyjno – Wychowawczym.
Zajęcia w Warsztacie Terapii Zajęciowej są formą rehabilitacji społecznej i zawodowej dla osób, które ukończyły 16 rok życia, nie są w stanie podjąć pracy i zostały przez powiatowy zespół do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności uznane za niepełnosprawne z zaleceniem terapii zajęciowej.
Warsztat Terapii Zajęciowej jest placówką pobytu dziennego.
Indywidualne plany terapii opracowuje rada programowa (indywidualnie dla każdego uczestnika), którą stanowią: kierownik, instruktorzy terapii zajęciowej, pielęgniarka, psycholog i rehabilitant.
Rehabilitacja uczestników WTZ realizowana jest w oparciu o indywidualny program, który określa: stanowisko terapii, przewidywany zakres terapii, zakres i metody nauki zaradności osobistej i przystosowania do życia, niezbędnie także w ewentualnym podjęciu pracy oraz formy współpracy z rodziną. W ramach rehabilitacji społecznej organizowane są zajęcia kulturalno – oświatowe, integracyjne oraz imprezy promujące i prezentujące WTZ w środowisku lokalnym. Są to: wyjścia do kina, restauracji, muzeum, wycieczki, imprezy międzywarsztatowe, udział w olimpiadach specjalnych, aukcje prac uczestników, także wyjścia do sklepów w celu dokonania zakupów. Obecnie warsztat terapii zajęciowej obejmuje swoją opieką 40 osób.
Zajęcia prowadzone w siedmiu pracowniach:
- gospodarstwa domowego
- kosmetyczno-ogrodniczej
- stolarskich
- artystycznej
- plastyczno-krawieckiej
- informatyczno-edukacyjnej
- teatralno-rozwojowej
Pracownia gospodarstwa domowego
Jest to pracownia, która przygotowuje osoby z niepełnosprawnością do funkcjonowania w przestrzeni kuchennej. Umiejętności nabyte podczas zajęć w pracowni gospodarstwa domowego pozwalają na poszerzenie samodzielności uczestników w życiu codziennym. Do umiejętności kształtowanych podczas zajęć należą: obsługa sprzętu AGD, nakrywanie do stołu, przyrządzanie posiłków, podawanie potraw oraz utrzymywanie czystości otoczenia.
http://psoni-kolo.pl/projekty/2010/35-wtz#sigFreeIdefe4736fb8
Pracownia ogrodniczo-kosmetyczna
Uczestnicy tej pracowni pod okiem terapeuty zdobywają wiedzę z zakresu ogrodnictwa, florystyki oraz kosmetyki. Uczestnicy biorą czynny udział w pracach ogrodowych. Do umiejętności rozwijanych w pracowni należą: sadzenie kwiatów doniczkowych, pielenie grządek, sianie warzyw, zbieranie plonów, podlewanie oraz odżywianie roślin, koszenie traw i prace porządkowe w ogrodzie. Obszar florystyczny obejmuje czynności tj. umiejętność tworzenia kompozycji z kwiatów sztucznych i żywych, tworzenie dekoracji charakterystycznych dla danej pory roku, dekoratorstwo małych form użytecznych. Profil kosmetyczny to nauka umiejętnego dbania o cerę i ciało oraz dobór odpowiednich kosmetyków i wykonanie właściwego makijażu.
http://psoni-kolo.pl/projekty/2010/35-wtz#sigFreeIdc77a41a75b
Pracownia informatyczno-edukacyjna
Pracownia informatyczno-edukacyjna jest niezwykle atrakcyjna dla uczestników ze względu na wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi. Informatyczny zakres pracowni obejmuje działania tj. doskonalenie umiejętności tworzenia dokumentów w programie Word, tworzenie prostych grafik w programie Paint, przygotowanie zdjęć do publikowania w internecie, umiejętność korzystania z programów edukacyjnych, poprawne korzystanie z notatnika cyfrowego oraz laminatora. Profil edukacyjny skupia się na poprawie jakości funkcjonowania uczestników w życiu społecznym. Do umiejętności kształconych podczas zajęć edukacyjnych należą: ćwiczenie pisania, czytania, liczenia, znajomość wartości pieniądza, znajomość zasad komunikacji zgodnych z normą kulturową oraz funkcjonowania w grupie społecznej.
http://psoni-kolo.pl/projekty/2010/35-wtz#sigFreeId3ab10d02b1
Pracownia teatralno-rozwojowa
W tej pracowni największą rolę odgrywa sam teatr. Podczas zajęć uczestnicy rozwijają swoje predyspozycje niezbędne do odgrywania ról tj. twórczość, koordynację wzrokowo-ruchową, pamięć, prawidłową wymowę oraz współdziałanie z innymi ludźmi, a również - przełamanie nieśmiałości. Zadaniem pracowni teatralno-rozwojowej jest również nauka tworzenia scenografii oraz zapoznanie uczestników z sztuką teatralną oraz utworami muzycznymi.
Pracownie stolarskie
Zadaniem pracowni stolarskiej jest zdobywanie i utrwalanie podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu stolarstwa. Uczestnicy zdobywają praktyczne umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami ręcznymi takimi jak; piła ręczna, młotek, pilnik, dłuto, obcęgi itd. Wykonane prace np. ramki do obrazów, kwiaty lub inne prace z drewna są malowane impregnatami na bazie wody, wodnym lakierem oraz ekologiczną emalią. Uczestnicy zajmują się obróbką drewna, poznają pracę stolarza. Pracownie są wyposażone w maszyny i urządzenia do obróbki drewna i płyty np. piłę formatową z podcinaczem, małą okleiniarkę, piłę poprzeczną, małą frezarkę dolnowrzecionową, piłę taśmową i inne małe urządzenia i elektronarzędzia. W pracowni stolarskiej wykonywane są meble z płyty i galanteria drewniana. Do pracy w pracowni jest również wykorzystywana piaskarka o małych rozmiarach, która pozwala profesjonalnie usuwać rdze z przedmiotów takich jak np. felgi samochodowe. Uczestnicy uczą się samodzielnej obsługi wymienionych maszyn i urządzeń, a w tym również utrwalania szkicu na drewnie przy pomocy wypalarki oraz pracy modelarskiej polegającej na układaniu wzorów z małych, drewnianych elementów.
http://psoni-kolo.pl/projekty/2010/35-wtz#sigFreeId7c868e34b4
Pracownia artystyczna
Pracownia artystyczna zajmuje się rozwijaniem wyobraźni twórczej oraz usprawnianiem zdolności manualnych rąk, koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez malowanie, rysowanie, prace z bibułą, plasteliną, gliną, modeliną. Pracownia ta jest miejscem gdzie często trafiają do obróbki wstępnej lub wykończeniowej produkty z innych pracowni. Są to wytwory do pomalowania, oszlifowania. Uczestnicy angażowani są również do wykonywania i zdobienia kartek i upominków okolicznościowych. W tej pracowni rozwijało się również malarstwo na szkle i krawiectwo. Celem działalności pracowni jest nauczenie uczestników różnych form rękodzieła artystycznego, przy wykorzystaniu ich dotychczasowego twórczego potencjału, opanowanie nowych technologii i form wyrażania ekspresji poprzez konkretyzowanie wyobrażeń w formie plastycznej. Realizowane jest wzmacnianie wiary we własne siły poprzez umożliwienie wyrażania ukrytych emocji, a także kształtowanie zachowań społecznych w grupie.
http://psoni-kolo.pl/projekty/2010/35-wtz#sigFreeId94f53fab60
Pracownia plastyczno-krawiecka
Głównym celem działań w ramach tej pracowni jest działalność uczestników w zakresie plastykoterapii oraz poznawanie podstaw szycia, haftu i dziewiarstwa. Uczestnicy wykonują pod okiem terapeuty prace plastyczne stosując różnorodne techniki: malowanie, rysowanie, wyklejanie, praca z masami plastycznymi i gliną, prace przestrzenne, origami, decoupage, batik, praca z filcem i wiele innych. Uczestnicy poznają podstawy działania maszyny do szycia, wykonują drobne prace krawieckie, pomagają przy wykonaniu i przygotowaniu strojów i dekoracji okazjonalnych a także malują wyroby wykonane przez uczestników innych pracowni np. stolarską czy ogrodniczą, uczestniczą w pracach dekoratorskich , pomagają w przygotowaniu stroików świątecznych i in. Pracownia plastyczno-krawiecka niesie ze sobą wiele korzyści tj. uwalnianie i odreagowanie nagromadzonych emocje, uaktywnienie sfery komunikacji niewerbalnej, zmniejszenie poziomu napięcia, uaktywnienie ekspresji oraz spontaniczności samego siebie, wzmocnienie poczucia własnej wartości, pokonywanie swojej nieśmiałości, budowanie kreatywności.
http://psoni-kolo.pl/projekty/2010/35-wtz#sigFreeIdb4c381c88e