Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka to „wczesna, wielospecjalistyczna, kompleksowa, skoordynowana i ciągła pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością lub niepełnosprawnemu i jego rodzinie”.
W ramach wczesnego wspomagania pracujemy w zespole specjalistów. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- psycholog,
- oligofrnopedagodzy,
- neurologopeda - logopeda,
- fizjoterapeuta,
- terapeuta SI,
- inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka.
Do zadań zespołu należy w szczególności:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
- nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
W ramach tej pomocy wyróżniamy wczesną interwencję logopedyczną, która jest udzielana dzieciom w pierwszych latach ich życia. Polega ona na nabywaniu kompetencji językowych, komunikacyjnych, kulturowych oraz rozwoju sprawności tych dzieci, u których rozwój mowy jest lub może być zagrożony i tych, u których już zdiagnozowano różnego rodzaju nieprawidłowości.
Badanie logopedyczne najmłodszych dzieci obejmuje ocenę:
- warunków anatomicznych w obrębie twarzy i jamy ustnej,
- funkcjonowania narządów artykulacyjnych,
- sposobu oddychania,
- odruchów, m.in.: szukania, ssania, otwierania i zamykania ust, wysuwania języka, zwracania,
- koordynacji ssania, połykania i oddychania,
- sposobu karmienia na wszystkich etapach rozwoju,
- pozycji, które dziecko przyjmuje w czasie spożywania posiłków,
- rozwoju funkcji przedjęzykowych, głużenia, gaworzenia.
Wczesną interwencją logopedyczną powinny być objęte:
- dzieci z tzw. grupy ryzyka (czyli z ciąż wielopłodowych, z porodów patologicznych, z obniżoną punktacją Apgar, dystroficzne, z problemami neurorozwojowymi, z wadami rozwojowymi, z zakażeniami z grupy TORCH, u których stwierdzono zaburzenia napięcia mięśniowego, z asymetrycznym ułożeniem ciała),
- dzieci przedwcześnie urodzone,
- dzieci z zespołami genetycznymi.
W ramach wczesnej interwencji logopedycznej u najmłodszych dzieci oferujemy:
- stymulowanie prawidłowych odruchów w obrębie jamy ustnej i wygaszanie patologicznych wzorców,
- likwidowanie parafunkcji,
- naukę prawidłowego karmienia na wszystkich etapach poboru pokarmu,
- pomoc w doborze właściwych akcesoriów potrzebnych do karmienia, dostosowanych do wieku i możliwości dziecka,
- masaże ustno-twarzowe,
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
- usprawnienie pracy narządów artykulacyjnych,
- pomoc w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu wzrokowego,
- uwrażliwianie na bodźce słuchowe,
- przygotowanie i prowokowanie dziecka do różnego rodzaju czynności, adekwatnych do jego wieku i możliwości.