PSONI - Koło w Kole

Wczesne wspomaganie

Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka to „wczesna, wielospecjalistyczna, kompleksowa, skoordynowana i ciągła pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością lub niepełnosprawnemu i jego rodzinie”.

W ramach wczesnego wspomagania pracujemy w zespole specjalistów. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:

  • psycholog,
  • oligofrnopedagodzy,
  • neurologopeda - logopeda,
  • fizjoterapeuta,
  • terapeuta SI,
  • inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka.

Do zadań zespołu należy w szczególności:

  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  • nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

W ramach tej pomocy wyróżniamy wczesną interwencję logopedyczną, która jest udzielana dzieciom w pierwszych latach ich życia. Polega ona na nabywaniu kompetencji językowych, komunikacyjnych, kulturowych oraz rozwoju sprawności tych dzieci, u których rozwój mowy jest lub może być zagrożony i tych, u których już zdiagnozowano różnego rodzaju nieprawidłowości.

Badanie logopedyczne najmłodszych dzieci obejmuje ocenę:

  • warunków anatomicznych w obrębie twarzy i jamy ustnej,
  • funkcjonowania narządów artykulacyjnych,
  • sposobu oddychania,
  • odruchów, m.in.: szukania, ssania, otwierania i zamykania ust, wysuwania języka, zwracania,
  • koordynacji ssania, połykania i oddychania,
  • sposobu karmienia na wszystkich etapach rozwoju,
  • pozycji, które dziecko przyjmuje w czasie spożywania posiłków,
  • rozwoju funkcji przedjęzykowych, głużenia, gaworzenia.

Wczesną interwencją logopedyczną powinny być objęte:

  • dzieci z tzw. grupy ryzyka (czyli z ciąż wielopłodowych, z porodów patologicznych, z obniżoną punktacją Apgar, dystroficzne, z problemami neurorozwojowymi, z wadami rozwojowymi, z zakażeniami z grupy TORCH, u których stwierdzono zaburzenia napięcia mięśniowego, z asymetrycznym ułożeniem ciała),
  • dzieci przedwcześnie urodzone,
  • dzieci z zespołami genetycznymi.

W ramach wczesnej interwencji logopedycznej u najmłodszych dzieci oferujemy:

  • stymulowanie prawidłowych odruchów w obrębie jamy ustnej i wygaszanie patologicznych wzorców,
  • likwidowanie parafunkcji,
  • naukę prawidłowego karmienia na wszystkich etapach poboru pokarmu,
  • pomoc w doborze właściwych akcesoriów potrzebnych do karmienia, dostosowanych do wieku i możliwości dziecka,
  • masaże ustno-twarzowe,
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
  • usprawnienie pracy narządów artykulacyjnych,
  • pomoc w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu wzrokowego,
  • uwrażliwianie na bodźce słuchowe,
  • przygotowanie i prowokowanie dziecka do różnego rodzaju czynności, adekwatnych do jego wieku i możliwości.

Na zajęcia prosimy umawiać się indywidualnie ze specjalistami. 

Kadra

Dyrektor OREW – mgr Iwona Peda - Zioła - oligofrenopedagog, logopeda

Zastępca dyrektora - Alicja Nowacka - pielęgniarka

Główny Księgowy - mgr Marzena Kucal

 

Kadra specjalistyczna:

  • mgr Adamus Żaneta - psycholog
  • mgr Florczak Paweł - oligofrenopedagog
  • mgr Gulczyńska Małgorzata - oligofrenopedagog
  • mgr Jóźwiakowska Agnieszka - oligofrenopedagog, fizjoterapeuta
  • mgr Kawka Iwona - oligofrenopedagog
  • mgr Klimczak Lidia - oligofrenopedagog
  • mgr Kos-Wojciechowska Karina - oligofrenopedagog, logopeda
  • mgr Kurz Anna - oligofrenopedagog
  • mgr Makarowicz Agnieszka - oligofrenopedagog, terapeuta SI
  • mgr Mejsner Beata - oligofrenopedagog
  • mgr Skubiszewska Renata - oligofrenopedagog, fizjoterapeuta
  • mgr Słysz Józef - oligofrenopedagog, muzykoterapeuta, masażysta

Pozostali pracownicy administracyjno-obsługowi:

  • Błaszczyk Ewa - pomoc terapeuty
  • Frątczak Elżbieta - pracownik biurowy
  • Gębka Halina - pomoc terapeuty
  • Grabowska Daniela - pomoc terapeuty
  • Karbowska Katarzyna - pomoc terapeuty
  • Krześniak Wioletta - kucharka
  • Kostański Ryszard- kierowca
  • Prądzyński Józef - kierowca
  • Stachowiak Aleksandra - pomoc terapeuty
  • Szanecka Beata - pomoc terapeuty
  • Wolszlegier Tomasz - pomoc terapeuty

Dla rodziców

Literatura dotycząca problematyki autyzmu:

  • Baron-Cohen S. (1999) Autyzm. Fakty, Kraków, KTA.
  • Delacato C. (1995) Dziwne, niepojęte, dziecko autystyczne, Warszawa, Synapsis.
  • Grandin T., (2007) Myślenie obrazami oraz inne relacje z mojego życia z autyzmem,
  • Warszawa, Fraszka Edukacyjna.
  • Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
  • Grandin T., Scariano M. (1995) Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa, PWN.
  • Hart Ch. (1995) Przewodnik dla rodziców dzieci autystycznych, Łódź, Fundacja im. Wojtka Wadowskiego.
  • Olechnowicz H., (2004) Wokół autyzmu. Fakty, skojarzenia, refleksje. Warszawa WSiP.
  • Park C., (2003) Oblężenie. Rodzinna wyprawa w świat dziecka autystycznego, Kraków, WL.
  • Peeters T. (1996) Autyzm. Co to jest? Jak go rozpoznać? Co można zrobić dla dziecka i jego rodziców, Gdańsk, SPOA.
  • Pisula E. (2005) Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk, GWP.
  • Szatmari P., Uwięziony umysł. Opowieści o ludziach z autyzmem, Kraków 2007.

Komunikacja wspomagająca i alternatywna AAC:

  • Grycman M., Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji, Poradnik nie tylko dla rodziców, Kwidzyn 2014.
  • Błeszyński J., „Alternatywne i wspomagające metody komunikacji”, oficyna IMPULS, Kraków 2006.
  • Kaniecka K., „Wspieranie rodziców we wczesnym wspomaganiu rozwoju umiejętności komunikacyjnych ich dziecka”, (w:) Wolska D., Mikruta A., (red.) „Annales Uniwersitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica II” Wydawnictwo Naukowe UP. Kraków 2012.
  • Warrick A., „Porozumiewanie się bez słów”, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 1999.

Literatura na temat Zespołu Downa:

  • Dzieci z zespołem Downa: poradnik dla rodziców / Cliff Cunningham ; tł. Marzenna Pawlak-Rogala. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 1992
  • Dziecko z zespołem Downa: jaka to musi być miłość / Krystyna Rożnowska. - Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 2007
  • Ku lepszej przyszłości: zespół Downa: przewodnik dla rodziców i opiekunów / Siegfried M. Pueschel; tł. Anna Dembińska. - Zakrzewo: Replika, cop. 2009.
  • Mój młodszy brat / Monika Krajewska ; il. Bogusław Orliński. - Poznań : Harbor Point Media Rodzina, cop. 2009.
  • Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa / Ewa Zasępa. - Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls; Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2008.
  • Trudna dorosłość osób z zespołem Downa: jak możemy wspomóc? / pod red. Bogusławy Beaty Kaczmarek. - Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010.
  • Życie z zespołem Downa: narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa i dorosłych osób z zespołem Downa / Agnieszka Żyta. - Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011.

Książki fabularne:

  • Axelsson Majgull, „Kwietniowa czarownica”, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2002.
  • Bauby Jean- Dominique, „Skafander i motyl”, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1997.
  • Vigand Philippe, Vigand Stepohane, „Cholerna cisza”, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1999.

 Filmy:

  • Dokumentalny „Jak motyl”, 2004, scenariusz i reżyseria: Ewa Pięta, muzyka: Michał Lorenc. 28 minut.
  • Fabularny „Motyl i skafander”, 2007, reżyseria Julian Schnabel, scenariusz: Ronald Harwood, zdjęcia: Janusz Kamiński 112 minut.

Podkategorie

Kontakt

ul. Wojciechowskiego 21a

62-600 Koło

tel. 63 27 20 992

fax 63 26 16 586